Οι πρωτόγνωρες μέρες του COVID-19 που ζήσαμε όλοι στο σπίτι, πρέπει στο μυαλό μας να μείνουν σαν ευκαιρίες. Ευκαιρία για χρονοβόρες δουλειές, ευκαιρία για περισσότερο και πιο υγιεινό μαγείρεμα, ευκαιρία για συνομιλίες με τους ανθρώπους μας μέσα από τα θαυματουργά στις μέρες μας μέσα τεχνολογίας, αλλά και ευκαιρία για ΠΟΙΟΤΙΚΟ χρόνο με τον εαυτό μας και τα παιδιά μας. Αυτός ο ποιοτικός χρόνος είναι τόσο σημαντικός για τα παιδιά που θα τα κάνει να βγουν από αυτή την περίοδο πιο δυνατά, πιο γεμάτα με εμπειρίες και γνώσεις και το πιο σημαντικό από όλα, πιο ευτυχισμένα που έζησαν τόσες στιγμές δίπλα στους γονείς τους.        

  Για αυτόν τον ποιοτικό χρόνο θα ήθελα να μιλήσουμε σήμερα ανεξάρτητα από τον κορονοϊό και τις μέρες που περάσαμε στο σπίτι. Θα ήθελα να σας δώσω μερικές ιδέες μέσα από τα δικά μου βιώματα σαν νηπιαγωγός σε τάξεις διαφορετικών ηλικιών κάθε χρονιά, από βρέφη μέχρι τεσσάρων χρονών. Θέλετε να μάθετε το “μυστικό της επιτυχίας” και ευτυχίας των παιδιών; Αυτό είναι, λοιπόν, να αφιερώνετε χρόνο σε αυτά τα πλασματάκια, αληθινό χρόνο, αποκλειστικό χρόνο μόνο με αυτά, χωρίς το κινητό σας και χωρίς την τηλεόραση ή οποιοδήποτε οθόνη ανοιχτή. Να είστε δίπλα τους, να συζητάτε και να παίζετε μαζί τους δημιουργικά παιχνίδια.  Κι αν σας είναι δύσκολο να σκεφτείτε δημιουργικά παιχνίδια, γι’αυτό το λόγο εμφανίστηκε αυτό το άρθρο μπροστά σας σήμερα. Δεν χρειάζεται να ξοδεύετε κάθε μέρα χρήματα για καινούργια παιχνίδια για παιδιά γιατί το σπίτι σας είναι γέματο παιχνίδια που δεν μπορείτε να δείτε. Θα ξεκινήσω από την κουζίνα, που είναι ένας τόπος γεμάτος κρυφούς θησαυρούς για τα παιδιά. Το θέμα της δημιουργικής σας μέρας θα είναι τα μουσικά όργανα και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ό,τι βλέπετε μπροστά σας για να δημιουργήσετε μουσική. Μια μικρή κατσαρόλα και μια ξύλινη κουτάλα μπορεί να μεταμορφωθεί σε τύμπανο, ένα μπουκαλάκι μισογεμάτο με ρύζι ή φακές γίνεται μια μαράκα, αν δέσετε καπάκια από μπουκάλια γύρω από ένα πιατάκι μια χρήσης μετατρέπεται σε ντέφι. Μπείτε στην κουζίνα και δείτε με άλλο μάτι όλα σας τα υλικά και σας εγγυώμαι ότι το παιδί μπορεί να αφιερώσει περισσότερη ώρα παίζοντας με 2 ξύλινες κουτάλες παρά με το καινούργιο του αυτοκινητάκι. Το σημαντικό είναι να πιστέψετε και εσείς οι ίδιοι σε αυτό που κάνετε, να καθίσετε με το παιδί σας, να δημιουργήσετε μαζί τα μουσικά όργανα και έπειτα να δημιουργήσετε μαζί μουσική με αυτά. Μετά από αυτή τη μέρα το παιδί θα μπορεί από μόνο του να αναζητήσει τα νέα του μουσικά όργανα στο χώρο αποθήκευσής τους και να αυτοσχεδιάσει παίζοντας μόνο του, κάτι εξίσου απαραίτητο για την ανάπτυξη της φαντασίας του και της προσωπικότητάς τους.

                                                   
         Δημιουργικό παιχνίδι μπορεί να γίνει και ζωγραφίζοντας, αλλά όχι μόνο μία έτοιμη εικονογραφημένη ζωγραφιά, αλλά ρολά από χαρτί κουζίνας ή ακόμα και μακαρόνια φιογκάκια ή κοχύλια ή ό,τι άλλο κρύβουν τα ντουλάπια σας! Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι πινέλο και χρώματα. Επιτρέψτε στα παιδιά να λερωθούν, να επιλέξουν χρώματα, να αγγίξουν τα χρώματα και να επεξεργαστούν την υφή των υλικών που τους δίνετε. Αν έχει αναπτυχθεί ο λόγος τους συζητήστε μαζί τους, για να πώς νιώθουν πιάνοντας τα χρώματα, αν είναι κρύα ή ζεστά, αν τα μακαρόνια είναι μαλακά ή σκληρά, με αυτόν τον τρόπο το παιδί μαθαίνει να ανακαλύπτει, να διαχωρίζει και να εξηγεί.              

                                                   

           Ακόμα και ένα βιβλίο, ένα παραμύθι μπορεί να αποτελέσει δημιουργικό παιχνίδι, αρκεί να διαβαστεί με όρεξη και μαζί με τις όμορφες εικόνες του να χρησιμοποιήσουμε γαντόκουκλες και αν δεν υπάρχουν σίγουρα γύρω σας θα βρείτε πλήθος από λούτρινα ζωάκια και κουκλάκια. Ένα αρκουδάκι κρύβεται πίσω από το βιβλίο και διαβάζει το παραμύθι, ένα κουκλάκι περπατάει πάνω στο κρεβάτι όπως ο ήρωας του παραμυθιού. Ξεκινάμε έτσι βιωματικά την αφήγηση του παραμυθιού και μετά δίνουμε την ευκαιρία στο παιδί να την συνεχίσει κρατώντας τον επόμενο ήρωα-κουκλάκι κουνώντας το σαν να περπατάει, να χοροπηδάει, να τρώει, να χορεύει. Μια απλή ανάγνωση παραμυθιού τόσο απλά έχει μετατραπεί σε κανονική δραματοποίηση και το μικρό μας πλασματάκι έχει γίνει ηθοποιός εξασκώντας το λόγο του, την λεπτή του κινητικότητα μέσα από τις μικρές κινήσεις της κούκλας και φυσικά τη φαντασία του!

                                                   

            Στο επόμενο θέμα μου, θα συνδυάσω το δημιουργικό παιχνίδι με την κίνηση και θα μιλήσω σαν νηπιαγωγός και σαν μαραθωνοδρόμος ταυτόχρονα. Η κίνηση ειναι απαραίτητη για τα παιδιά, είναι απαραίτητη για την εκτόνωσή τους, αλλά και για την μετέπειτα σωματική τους ανάπτυξη. Όπως εμείς οι “μεγάλοι” έχουμε ανάγκη να κινηθούμε, να περπατήσουμε, να τρέξουμε, να κάνουμε τη γυμναστική που επιλέγουμε και αγαπάμε, έτσι ακριβώς και τα παιδιά έχουν ανάγκη από δράση και κίνηση. Βγείτε με τα παιδιά έξω, τρέξτε έναν “αγώνα” μέχρι ένα σημείο πολύ κοντινό με βάση την ηλικία του παιδιού, δέκα μέτρα ή εκατό και κάνετε μεγάλη αγκαλιά τερματισμού. Μπορείτε να κάνετε ποδήλατο, πατίνι με τον ίδιο τρόπο και φυσικά μπορείτε να καθιερώσετε μέσα στη μέρα μισή ώρα γυμναστικής μέσα ή έξω από το σπίτι. Τα παιδιά τρελαίνονται να μιμούνται! Μπορείτε να κάνετε τις διατάσεις που κάνετε και στη δική σας γυμναστική και αυτά να σας αντιγράφουν και μετά απο την αληθινή σας προθέρμανση να αρχίζει η αληθινή γυμναστική, η οποία περιλαμβάνει κινήσεις από τα αγαπημένα μας ζώα. Περπατάμε σαν γατάκια, με γρήγορα βήματα, σαν τεράστιοι ελέφαντες με βαριά και μεγάλα βήματα, σαν μυρμηγκάκια με μικρά και απαλά βήματα, σαν λαγούς με πηδηματάκια και σαν χελώνες με αργά και σταθερά βήματα. Δώστε το χρόνο στα παιδιά να σκεφτούν ζώα και αντίστοιχες κινήσεις. Με την οικογενειακή σας γυμναστική έχουν αναπτυχθεί σωματικά και ψυχικά και έχετε διασκεδάσει όλοι οικογενειακώς!
         Τελειώνοντας αυτό το άρθρο θα ήθελα να σας ζητήσω να επιτρέπετε στα παιδιά να συμμετέχουν σε δραστηριότητες της καθημερινής σας ζωής, για να περάσουν περισσότερο ποιοτικό χρόνο μαζί σας, αλλά και για να νιώσουν σημαντικά και υπεύθυνα. Μπορείτε να μαγειρέψετε μαζί, να καθαρίσετε μαζί το σπίτι και φυσικά μπορείτε να τους δώσετε την πρωτοβουλία να ασχοληθούν μόνα τους με δραστηριότητες της προσωπικής τους φροντίδας, όπως το πλύσιμο των χεριών τους, αλλά και το συμμάζεμα των παιχνιδιών τους ή σε δραστηριότητας φροντίδας του περιβάλλοντος, όπως το πότισμα των λουλουδιών. Τα παιδιά μαθαίνουν να ανεξαρτητοποιούνται και να αποκτούν κοινωνικό ρόλο μέσα από την προσωμοίωσή τους στον κόσμο των ενηλίκων. Με όλες αυτές τις δραστηριότητες που αναφέραμε σήμερα, τα παιδιά αναπτύσσονται ολόπλευρα, σωματικά, συναισθηματικά, κοινωνικά, νιώθοντας ασφάλεια, αυτοπεποίθηση, ελευθερία, ικανοποίηση και χαρά!
Είναι υπέροχο να μεγαλώνει κανείς παιδιά, είναι υπέροχο να περνάει μαζί τους ποιοτικό χρόνο! Να είστε όλοι καλά!

Κωνσταντίνα Κακαβέλα, νηπιαγωγός.     

Facebook: Ntina Kakavela                                                

Instagram: @ntina_kk 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Add to cart